KINVA

Festmény sorozat létrehozásakor mit tegyél, és mit ne tegyél?
Megbeszéljük, hogyan hozz létre egy festménysorozatot úgy, hogy az jó is legyen...

KINVA

Nagy Krisztián - KINVA A Művész Marketing Blog szerzője, festőművész, oktató A KINVA ART AKADÉMIA alapítója

A festmény sorozat egy egységes, összefüggő alkotás, amely ugyanazt a technikát, témát vagy palettát alkalmazza több műben. Saját sorozat létrehozása kiváló módja lehet készségeid fejlesztésének és egy adott téma vagy stílus részletesebb felfedezésének. Egy-két sorozat az ismertséged növelésének érdekében is hasznos lehet, amikor pl. galériákban, vásárokban vagy online mutatod be munkáidat, így tudathatod a közönséggel, mire vagy képes. Ez egy nagyszerű lehetőség az eladások növelésére is azáltal, hogy több verziót is elérhetővé tesz az  érdeklődő vevők részére. Előző cikkemben amit itt olvashatsz, arról írtam, hogy az art marketing szempontjából milyen hasznos lehet egy festménysorozat. Ebben a cikkben felvázoljuk, hogy mit kell tenned és mit ne tegyél saját festmény sorozatodnak létrehozásakor.

Egy tipikus sorozat

1. szakasz: Keress egy olyan témát, amely fenntartja a festmény sorozat létrehozásához az érdeklődésedet

Egy művészeti sorozat létrehozása sok időt vehet igénybe, ezért olyan témát kell választanod, amely hosszabb ideig fenntartja érdeklődésedet, miközben kerüli a túlzott általánosságot. Az olyan általánosságok, mint pl. az „űr” vagy a „háború” helyett, próbálj ki valami konkrétabbat, mondjuk. az előbbi példákból kiindulva a „Hold és a Szaturnusz” vagy a „Waterlooi ütközet”-et. Ezek a témák rengeteg lehetőséget kínálnak anélkül, hogy túlságosan homályosak és átfogóak lennének.

LS Lowry munkája például az Angol ipari városok, például Liverpool és Manchester társadalmilag lakott ipari területeire, tájaira összpontosított. Bár munkái sokféle városi jelenetet ábrázolnak, ezeket egységesíti a fehér, barna és szürke színpalettája, valamint a jellegzetes „pálcika emberek” használata. 

Lehet, hogy már elkészítettél egy olyan alkotást, amelyről úgy érzed, hogy további fejlődési potenciált rejt magában, olyan karakterkészletet, amelyet szívesen alkalmaznál, vagy esetleg van egy adott technika, amellyel mélyrehatóan kísérletezni szeretnél. Bármi legyen is a témád, találj módot arra, hogyan tegyed egyedivé művészeti sorozatodat.

Ha például szereted a balettet, hogyan tudod a munkádat megkülönböztetni más balerinákat festő művészektől, mint például Edgar Degas? Talán a Te táncosaid szokatlan helyeken táncolhatnak: vásártéren, gyárakban vagy termőföldeken. Vagy talán neon színűre fested mindet. Bárhogyan is közelíted meg, ügyelj arra, hogy személyesen “rezonáljon veled, mert a témával való érzelmi kapcsolat a legjobb módja annak, hogy inspirációt tudjon adni. Emiatt majd a közönséged is érzékelni fogja az érdeklődésedet, így a munka még vonzóbbá és egyedibbé válik.

Ezt Tedd

  • Válassz valamit, ami konkrét vagy személyes a számodra, de maradj nyitott a változatosságra.
  • Válassz olyan témát, amely hosszabb ideig fenntartja az érdeklődésedet.

Ezt Ne tedd

  • Alapozza meg művészeti sorozatát valami túl általánosra vagy tágra.
  • Utánozzon más művészeket – találja meg a módját, hogy megkülönböztesse ugyanazt a témát.

2. szakasz: Végezzél kutatást a festmény sorozat létrehozása előtt

A kutatás különösen fontos egy művészeti sorozat létrehozásakor. Ha több műalkotást készítesz ugyanarról a témáról, akkor meg kell szilárdítanod a témával kapcsolatos ismereteidet, hogy több oldalról közelíthesd meg a témát. A témáról való ötletelés nagyszerű módja annak, hogy váratlan asszociációk jöjjenek létre, és emellett feltárják a tudás hiányosságait is. Így rájössz merre kell még tovább kutakodnod. Miután megvan a témák és altémák alapvázlata, kezdjed el a kutatási anyagok gyűjtését. Látogasd meg a helyi könyvtárat vagy keress az interneten, hogy megtudd, hogyan közelítettek meg más művészek hasonló témákat, vagy kísérleteztek bizonyos színpalettákkal vagy médiumokkal. Ne feledd, e mellett saját primer kutatást is végezhetsz és kell is végezned: fényképezhetsz, vázlatokat készíthetsz, különféle kompozíciós elrendezéseket próbálhatsz ki kollázs segítségével, interjút készíthetsz közösséged tagjaival stb.

Gondold át, mit szeretnél elmondani a festmény sorozatoddal, amikor valaki értékeli ezt az anyagot, számára is megjelenik-e az általad átadni kívánt narratíva? A sorozatod időrendi vagy nem lineáris lesz? Milyen színek tűnnek ki, és milyen történelmi vagy kulturális vonatkozásaik vannak? Ezek mind olyan fontos kérdések, amelyeket meg kell fontolni a sorozat kutatási szakaszában.

Ezt Tedd

  • Ötletgyűjtés az érdeklődési körödről.
  • Szánjál rá időt, látogass el a könyvtárba, és pótold a területen belüli ismereteidben lévő hiányosságokat.
  • Végezd el saját „elsődleges forrású” kutatásodat: készíts fényképeket, készíts interjúkat, vázolj fel az életből vett tanulmányokat stb.
  • Készíts változatos és jó minőségű referenciaanyag gyűjteményt.
  • Vedd figyelembe a kronológiát és a narratívát.

Ezt Ne tedd

  • Ne támaszkodj kizárólag az internetre. Az te saját első kézből szerzett megfigyeléseid gyakran a legkülönlegesebbek és legérdekesebbek!
  • Rohanás! A kutatás időbe telik, adj magadnak megfelelő időt, pl. 1-2 hetes (vagy hosszabb) kutatási időszakot a jó minőségű referenciaanyag összegyűjtésére.

Claude Monet – Szénakazlak

Claude Monet – Szénakazlak

3. szakasz: Szabályok és paraméterek beállítása

Műalkotások sorozatának létrehozása kényes egyensúlyozási bűvészmutatvány lehet. Egy jó festmény sorozatnak lehetővé kell tennie, hogy minden műalkotás önállóan is megálljon, ugyanakkor kapcsolódjon a mű egészéhez is. De hogyan lehet több alkotást egymáshoz illeszkedni anélkül, hogy azok túlságosan ismétlődővé vagy különállóvá válnának?

Egyértelmű, összefüggő szabályok létrehozása segít megtalálni a megfelelő egyensúlyt a következetesség és a különbség között. Vegyük például Monet-t, aki 1890 és 1891 között több mint harminc festményt készített a giverny -i háza közelében lévő szénakazlakról. Monet a fény bonyolult tanulmányozása során dokumentálta a szénakazlakat a nap különböző szakaszaiban, különböző évszakokban. Ez egy meglehetősen egyszerű ötlet, amely mégis gyönyörű eredményeket hozott Monet számára, aki megismételte ezt a módszert 1894-ben, amikor bérelt egy szobát a roueni katedrálissal szemben , hogy megfesse a Katedrális nyugati homlokzatáról készített festmény sorozatát. Több vásznat tartott menet közben, és a fény eltolódásával szinkronba sz egyikről a másikra váltott munka közben. A saját paramétereid létrehozásakor tisztáznod kell a célodat, amelyet 2–4 egyszerű szabály követ. 

Monet – Roueni Katedrális

Példaként vegyük Monet Roueni Katedrális festmény sorozatát:

Cél

Az atmoszférát rögzíteni a fény hatásain keresztül

Szabályok festmény sorozat létrehozásához

1. Rögzített témanézetek:  munka az előre kijelölt pozíciókból

2. Festés meghatározott időpontokban , napszakonként következetesen (pl. 08:00-10:00, 12:00-14:00, 16:00-18:00, 20:00-22:00)

3. Stílus : Impresszionista, vastag impasto festékrétegekkel

4. Paletta : Korlátlan

Ezeket az egyszerű szabályokat betartva Monet 30 egyedi darabot alkotott, amelyek egészében véve csak fokozzák a szépséget. A saját előre felállított paraméterei lehetővé tették számára, hogy egyetlen pillanat mulandóságát is megragadja, a tünékeny fény kifejező ábrázolásával, egy fixen álló és kőből épített témán.

Ezt Tedd

  • Tisztázd a sorozatod célját.
  • Tedd egyszerűvé és könnyen követhetővé szabályaidat.
  • Legyél összhangban a paramétereiddel.
  • Adj magadnak valami szabadságot, amiben nincs korlát. Monet számára ez a szín volt.

Ezt Ne tedd

  • Ne ismételd meg újra és újra ugyanazt a jelenetet csupán egy kis változtatással vagy anélkül.
  • Ne állíts magad elé túl sok korlátozást és ne bonyolítsd túl a paramétereket.