KINVA

11 ok, hogy miért jó a festménysorozat, ha eladás a célod, és akkor is ha nem
A bejegyzésben a festmény sorozatok hasznosságáról lesz szó az Art Marketing szempontjából...

KINVA

Nagy Krisztián - KINVA A Művész Marketing Blog szerzője, festőművész, oktató A KINVA ART AKADÉMIA alapítója

A festménysorozat

hozzásegít a sikeres eladáshoz, ezért megéri egyszerre több hasonló képpel megjelenni. Az ArtMarketing szerint jó, ha egymás után olyan képeket festesz, amik nagyon emlékeztetnek egymásra. Lehet, hogy a témájuk ugyanaz, vagy a színviláguk, vagy a stílusuk, vagy valami más. A lényeg az, hogy jól felismerhetően és azonosíthatóan hasonlítsanak egymásra a festmények, és azonnal észrevehető legyen, hogy összetartoznak.

Hogy miért? Egybegyűjtöttük az okokat.

1. Jobban megjegyeznek téged és a festményeidet a leendő vevők

Festményt ritkán vesznek az emberek, általában valamilyen alkalomra, gyakran ajándékba. Például születésnapra, karácsonyra vagy esküvőre. Hiába teszed ki a képeidet időnként a netre, ha nem pont akkor akarja valaki megvenni, hanem hetek vagy hónapok múlva. Képzeld el, hogy valaki ajándékot szeretne venni, és egy virágcsendéletre gondolt. Ha egyetlen virágcsendéleted van, amit valamikor feltettél a Facebookra, akkor is lehetséges, hogy emlékszik rá, de biztosan nagyobb az esélye, hogy te fogsz az eszébe jutni, ha már látott tőled 10 virágcsendéletet. Még nagyobb az esélye, hogy te fogsz eszébe jutni, ha a 10 virágcsendéletedet nem egyszerre látta egy albumban, hanem például 2-3 hetente lát egy újat.

Az is lehetséges, hogy látja a virágcsendéleteidet, és tetszenek is neki, de nincs rá pénze. Amikor lesz pénze, akkor valószínűbb, hogy megkeres téged, ha már sokat látott tőled. Megkereshet akár annak ellenére, hogy éppen nem került a szeme elé egyetlen képed sem. Ha csak egyet látott tőled, akkor nem valószínű, hogy emlékezni fog rá.

2. Nem válsz unalmassá az ismételgetett fotóval

Mint a festmények eladásáról szóló bejegyzésünkben már szó volt róla, minél többször látják a képeidet, annál nagyobb az esély arra, hogy vásárolnak tőled. Amíg egy festményt nem adtál el, addig újra és újra meg kellene mutatnod, hogy láthassák az emberek. De nem teheted ki hetente újra és újra ugyanannak a festménynek a fotóját, mert az unalmas lesz. Viszont kitehetsz gyakran nagyon hasonló képeket és nemhogy unalmas nem leszel, hanem egyre érdekesebbé válsz, specialistának fognak tartani. Minél többször jelennek meg a festményeidről készült fotók, annál többen és több alkalommal futhatnak bele az interneten. Ahhoz, hogy azonosítsák, hogy ez mind a te képed, ahhoz a képeknek hasonlítaniuk kell egymáshoz.

3. Méret és árválasztékot tudsz nyújtani

Lehet, hogy megfestesz néhány nagyon hasonló festményt, melyek megegyeznek például abban, hogy mindegyik tájkép, amin egy patak van ősszel. Ezen belül lehetnek fekvő vagy álló formátumúak és különböző méretűek. A vevő dönteni tud abból a szempontból, hogy neki mi felel meg leginkább, esetleg mire elegendő a pénze. Képzeld el, hogy egy vevőnek nagyon tetszik az egyik festmény, de a nagy mérete miatt számára nem megfelelő. Ha tudsz adni egy nagyon hasonlót kisebb méretben, akkor lehetséges, hogy azt megveszi. Vigyázz arra, hogy a kép ne legyen egy kicsinyített másolat, mert az kevésbé fog tetszeni neki, mint egy nagyon hasonló, de kicsit mégis másik kép.

4. A választási lehetőség érzését tudod adni a festménysorozat által

Az is gyakran előfordul, hogy nem a méret vagy az ár miatt szeretne a vevő válogatni. A helyzet az, hogy az emberek szeretnek válogatni. Ha maradunk a patakos tájkép példánál, lehetséges, hogy valakinek jobban tetszik ha a patak balra kanyarodik, míg a másik embernek jobban tetszik, ha jobbra kanyarodik. Lehet, hogy valakinek kedvesebb, ha meleg nyári napsütés van a képen, máshoz pedig inkább az ősz színei állnak közelebb. Ha az ár és a méret egyforma, akkor a legtöbb vásárló szívesen megnézi a további hasonló képeket akkor is, ha végül mégis marad az első festménynél. Összességében pedig nagyobb a valószínűsége, hogy az egyiket meg is veszi.

5. A következő vevőt is ki tudod szolgálni

A festmény nem egy naponta vásárolt árucikk. Lehetséges, hogy hónapokig nézegeti valaki, és pont amikor elhatározza, hogy megveszi, akkor szembesül vele, hogy az alkotás éppen elkelt. Különösen megtörténhet ez karácsony előtt, amikor már időd sincs másikat festeni. Ha azonnal tudsz mutatni hasonló képeket, akkor a második, harmadik vevő is tud választani. Ebben az esetben különösen fontos, hogy a képek ne legyenek hajszálra pontosan egyformák. Csak annyira hasonlítsanak, hogy érezze, olyan képet kapott, mint ami tetszett neki, de minden vevő biztos lehessen benne, hogy az ő festménye egyedi.

6. Akkor figyelnek fel rád, mint festőre, ha mindig van új festményed

Akkor fognak festőként számon tartani, ha rendszeresen megjelensz újabb és újabb képekkel. Ha csak ritkán jelentkezel, akkor kevésbé fognak festőnek tartani, vagy nem is mindenki értesül róla, hogy festéssel foglalkozol. A profik gyakran és rendszeresen alkotnak új festményeket. Minden alkalommal valami teljesen mást csinálni nem is egyszerű. Azonban ha sok hasonló képet festesz, akkor sokkal könnyebben és jobb minőségben fognak készülni az alkotások.

7. Gyorsabban készülnek a festmények

Ha csak évente néhány képpel jelentkezel, akkor kevésbé fognak felfigyelni rád, kisebb választékot tudsz adni, kevesebbet fogsz eladni, mintha annak sokszorását hoznád létre. Sok festményt akkor tudsz festeni, ha több időt szánsz az alkotásra, vagy ha gyorsabban dolgozol. Gyorsan dolgozni pedig akkor a legkönnyebb, ha sorozatot készítesz, ahol a képek hasonlítanak egymásra.

8. A festmény nem lesz értékes, ha nincsenek hasonlók

Sokan úgy gondolják, hogy ha valamiből csak egyetlen egy van, az értékesebb, mintha sok lenne belőle. A festményeknél is hasonlóképpen van a dolog, de nem pontosan ugyanígy. Ha tökéletes másolatról van szó, akkor valóban nem teszi értékesebbé a képet, ha több van belőle, sőt csökkenti az árát. Viszont ha több hasonló kép van, vagyis ha a festmény beleilleszkedik a festőnek egy korszakába, az a képet értékesebbé teszi. Különösen értékes lesz a hasonló képek közül a legjobb, de ehhez több hasonló festmény kell. És azt sem tudhatod előre, hogy egyik vagy másik vevő melyiket fogja legjobbnak tartani.

9. Gyakorolod a festést

Gyakorlat teszi a mestert, tartja a régi mondás. Ez különösen igaz a festészetre. Minden részét külön-külön be kell gyakorolni és igazán sohasem mondhatod, hogy készen vagy, mindig lehet fejlődni. Könnyebben és gyorsabban haladsz a festészeti tanulmányaidban, ha hasonló képeket készítesz. Például, ha megfestettél egy tájképet, amin távoli fák vannak, akkor a begyakorlásához meg kell festened további képeket amiken szintén vannak távoli fák. Persze megteheted, hogy gyakorlásképpen egy üres vászonra egymás alá távoli fákat festegetsz, de az nem lesz az igazi, mert csak akkor látod pontosan, hogy hogyan sikerült, ha látod azt is, hogyan illesztetted be a kép egészébe. Az artakademia.hu oldalon a tanfolyamok úgy vannak összeállítva, hogy egymás után több, hasonló témájú festmény megfestését videólecke mutatja be lépésről lépésre. Érdemes további képeket is megfesteni, amik csak kicsiben térnek el a leckékben bemutatott képektől, ezzel további gyakorlatra tehetsz szert.

10. Gyakorolod a technikákat, megismered az anyagokat

Számos olyan dolgot is be kell gyakorolni, ami nem függ a kép témájától. Ilyenek például az ecsetek és a festőkés kezelése, vagy például a színkeverés. Sokkal könnyebben tudod összehasonlítani az eredményeidet, ha a képek témája hasonló, és gyorsabban is haladsz a gyakorlással.

Nagyon fontos része a festésnek például az alapozás és az alap kiválasztása. Lehet, hogy a feszített vászon áll hozzád közelebb, de lehet, hogy az alapozott farost. A kettő között a különbséget akkor fogod igazán látni, ha ugyanazt a képet megfested mindkét féle alapra.

Lehet az is, hogy például a már említett tájképet a patakkal megfested a szokásos ecseteiddel, majd megpróbálhatod ugyanazt a képet megfesteni festőkéssel. Sőt, megfestheted néhány nagyobb méretű ecsettel is. Akkor fogod igazán gyakorolni az eszközök használatát, ha a képek nagyon hasonlóak, mert így fogod látni a festmény témájától független dolgok különbségeit.

11. Ha több van valamiből, akkor többet vesznek

Észrevetted már nagyobb áruházakban, hogy mindenből rengeteg van? Persze, vannak ennek praktikus okai is, de ez egy olyan trükk, amit sok profi cég alkalmaz. Ha valamiből több van a vásárlók elé téve, abból többet fognak venni. Érdemes a boltnak a szükséges mennyiség sokszorosát a polcokon tartani, nagyobb méretű áruházakat építeni, fűteni, világítani, mert nagyobb lesz a bevétel. Vannak olyan termékek, ahol ez nehéz, mert romlandóak, és ezért nem lehet belőlük hosszan sokat tartani. Itt további trükköket alkalmaznak, hogy ha már nincs is belőle sokkal több, legalább úgy nézzen ki, mintha lenne. Nézd meg ezeket a képeket, láthatod, hogyan keltik azt a több termék látszatát.

Üres dobozok a teli dobozok alatt.

A felső sor tükör.

Tanulni mindig lehet azoktól, akik már sok időt, energiát és pénzt fektettek a marketingbe. Érdemes tőlük ellesni a trükköt: legyen bőséges a kínálatod.

A festmények esetében ezt az ArtMarketing módszert úgy tudod alkalmazni, ha sok hasonló képed, festménysorozataid vannak. Érdekelnek további ArtMarketing trükkök? Lesznek még bejegyzések ebben a témában, kérd email értesítőnket, hogy ne maradj le róluk, ehhez töltsd le az ingyenes e-könyvet!